100 Dagen – Week van de Vormen – Voorbeeld Quilt 3

Page Content: 

Vertaling door Marina Brito de Campos voor Quiltersgilde MQG, origineel hier.

De volgende vorm in de week van de Vormen is de cirkel! Isobel Piper, haar blog heet To Ithaca, heeft deze prachtige quilt gemaakt, genaamd Ring Quilt. Het is  haar interpretatie van Joelle Hoeverson’s Color-Wheel Quilt uit haar boek Last-Minute Patchwork and Quilted Gifts.

Zij heeft zichzelf met behulp van internet bronnen in een paar jaar tijd leren quilten. Zij gebruikt graag effen stoffen en voornamelijk grafische prints om prachtige gebruiksquilts te maken. Deze quilt haalde haar, zoals je hieronder kunt lezen, uit haar comfort-zone. De heldere lijnen van de cirkelquilt van 56”x 56” maakten deze echter direct een favoriet. Let vooral ook op de ronde quiltlijnen!

Ring Quilt van Isobel Piper

Vraag:Wat was de inspiratie voor deze quilt?

Isobel: Ik wilde een quilt maken voor het huwelijk van mijn nicht, maar ik ben er pas na het huwelijk aan begonnen. De kleuren bij het huwelijk waren geel en grijs en ik besloot die kleuren als uitgangspunt voor de quilt te gebruiken. Na wat getwijfel heb ik gekozen voor de Color-Wheel Quilt van Joelle Hoeverson uit haar boek ‘Last-Minute Patchwork and Quilted Gifts’ , maar ik heb alleen maar grijs- en geel tinten gebruikt.  De cirkel vorm heeft natuurlijk een relatie met het huwelijk en is tevens een helder grafisch statement.

Voortgang Ring Quilt van Isobel Piper

Vraag: Welk deel van deze quilt vind je het leukst?

Isobel: Ik vind het kleurenschema heel geslaagd. Ik heb nooit eerder geel en grijs tinten gebruikt, maar nu ik dit deel van het kleurenspectrum heb geprobeerd, gebruik ik deze kleuren in veel projecten. Ik ben ook heel tevreden met het quiltwerk, ook al moest ik er behoorlijk “diep” voor gaan om het te leren!

Vraag: Wat heb je geleerd bij het maken van deze quilt?

Isobel: Tot nog toe heb ik altijd free motion quilten toegepast op mijn quilts. Maar ik vond dat niet zo geschikt voor deze quilt. Ik wilde de cirkels benadrukken met concentrische ronde vormen. Een techniek, die ik nog niet eerder heb toegepast. Ik heb geleerd dat een boventransport op je naaimachine absoluut cruciaal is voor het quilten van lijnen en dat het quilten van de ringen gemakkelijker wordt, naarmate je verder van het midden komt. Ik heb ook geleerd, dat ik vaker nieuwe kleuren combinaties moet proberen.  Ik gebruik nu graag grijs en geel in quilts.