Published: 

Monday, December 4, 2017

Types: 

Sign up for the MQG Newsletter

100 Dagen – Week van de Vormen – Voorbeeld Quilt 1

Vertaling voor Marina Brito de Campos voor Quiltersgilde MQG, origineel hier.

Onze 1e quilt in de Serie van de Vormen is een quilt waarin zowel driehoeken als hexagons voorkomen. Treffend – Hexagons - genoemd en gemaakt door Kati Spencer. Kati quilt pas 2 jaar. Deze 1e foto van de quilt is eigenlijk de achterkant ervan. Kun je je voorstellen dat ze deze achterkant gemaakt heeft van de overgebleven driehoeken, van de 6,5” hexagons, die ze gesneden had voor de voorkant? Ze vertelt ons in het volgende vraaggesprek een beetje meer over het ontwerpen en maken van deze 58”x70” ‘beauty’.

Achterkant van Hexagons  van Kati Spencer 

Vraag: Wat was de inspiratie voor deze quilt?

Kati: Toen ik met deze quilt begon, wilde ik een nieuwe vaardigheid leren. Ik heb een videofilmpje gezien over hexagons naaien op de naaimachine en ik wilde dat wel proberen. Nadat ik alle hexagons had gesneden, had ik een hele stapel kleine driehoekjes over. Terwijl ik aan de top werkte, was ik in mijn hoofd de achterkant aan het maken. Ik wilde de driehoekjes gebruiken om de  vorm ervan te benadrukken en tegelijk de hexagon vorm van de voorkant te echoën. Zonder vast omlijnd plan ben ik begonnen de driehoekjes aan elkaar te naaien en gaandeweg ontstond het patroon.

De inspiratie voor deze quilt kwam van alle mooie projecten met hexagons en driehoeken, die op blogs en op Flickr voorbij kwamen.

Voorkant Hexagons van Kati Spencer 

Vraag: Wat is je favoriete deel van deze quilt?

Kati: Er zijn veel dingen, die ik leuk vind aan deze quilt. Oranje en blauw zijn mijn lievelings kleuren. Ik vind de puntige zijkanten van de quilt erg leuk, ook al was het erg lastig om er een bies omheen te maken. Ik vind de achterkant leuker dan de voorkant! Ik vind het echt leuk, dat het patroon op de achterkant op een 3D blok lijkt; afhankelijk van het perspectief. Dat is echt toeval. Mijn man zag het, toen de quilt al af was.

Hexagons van Kati Spencer 

Vraag: Wat heb je geleerd van het maken van deze quilt?

Kati: Ik vond het echt heel leuk om deze quilt te maken. Ik probeer graag nieuwe technieken en ik heb bij deze quilt vooral geleerd, dat je niet bang  hoeft te zijn om nieuwe technieken te leren. Ik heb geleerd, dat het de moeite waard is om iets nieuws te proberen. Hexagons op de machine naaien, was helemaal niet zo moeilijk als ik eerst dacht.

Het is mij opgevallen, dat ik heel vaak de achterkant van mijn quilts mooier vind dan de voorkant. Ik vind het leuk om voor beide kanten een ontwerp te maken. Dan kan ik meer ideeën gebruiken. Ik denk dat de achterkant van de quilt de perfecte plek is om te experimenteren met iets nieuws, dat helemaal anders is.