100 Dagen – Week van de Vormen – Uitgelichte Quilt 6

Page Content: 

Vertaling door Marina Brito de Campos voor Quiltersgilde MQG, origineel hier.

Eerder in deze serie toonden we een quilt met slechts 1 ring. De quilt van vandaag heeft 25 ringen in een quilt van 40x40 inch.  De quilt Hugs and Hugs is ontworpen door Hannah Talecki als onderdeel van de Jay MacCarroll Habitat Stof Challenge, dat Free Spirit heeft gesponsord via moderne quilt gildes in de USA. Alle 25 ring-blokken zijn genaaid (en niet geappliqueerd). Daarbij is gebruik gemaakt van de populaire 6-minuten cirkel techniek van Dale Fleming.

Hannah heeft de quilt op haar gewone naaimachine gequilt. De V-vormen gaan vanuit het midden, van binnen naar buiten en vormen zo een grote X over de hele quilt.

Hannah heeft een opleiding als ingenieur en zegt dat haar linker hersenhelft en wiskundige achtergrond een grote rol spelen bij haar quiltactiviteiten. Ze vertelt dat ze naar een quiltontwerp kijkt als naar een puzzel. Ze vindt het heerlijk te bedenken hoe ze een quilt zo efficiënt mogelijk in elkaar kan zetten, zonder iets op te offeren van het ontwerp of creativiteit. Lees hieronder verder als Hannah vertelt hoe ze de Hugs and Hugs quilt heeft   gemaakt.

Hugs and Hugs Quilt by Hannah Talecki

Vraag: Wat was je inspiratie voor deze quilt?

Hannah: Nadat ik de stof had gekregen voor de Habitat Challenge, heeft het weken geduurd voor ik besloot wat ik er mee wilde maken.

Terwijl ik doodelde en schetste, kon ik het idee van cirkels maar niet loslaten. Terwijl ik er tegelijkertijd tegenop zag een quilt met ronde vormen aan te pakken.

Ik heb  Google SketchUp gebruikt om met een paar ontwerpen te spelen. (Dat is een 3D ontwerp programma, dat ik ken van mijn ingenieurswerk. Je kunt er ook net zo goed 2D projecten mee maken.) Maar het voelde pas goed, toen ik eindelijk besloot van de cirkels ringen te maken. Ik wist, dat het veel tijd zou kosten, maar het was het eerste idee waar ik echt enthousiast van werd. Dus ik besloot het op te pakken en er voor te gaan.

Vraag: Welk deel van de quilt heeft je voorkeur?

Hannah: Ik vind het quiltwerk erg mooi. Het was een hele toer om het op mijn kleine naaimachine te doen, maar ik vind de naast elkaar liggende rechte lijnen bij alle ronde bochten erg leuk. Het is net of de X, gevormd door de quiltlijnen een dikke “kus” is bovenop 25 kleine “kusjes”.

Detail of Hugs and Hugs Quilt by Hannah Talecki

Vraag: Wat heb je geleerd van het maken van deze quilt?

Hannah: Het ligt voor de hand, dat ik, nadat ik het 50 x gedaan had, geleerd heb een six-minute-cirkel te naaien. Ik kan wel zeggen, dat ik ‘m nu door heb!  Maar wat ik eigenlijk heb geleerd, is dat je een quilt niet kunt beoordelen tot hij af helemaal is. Na een paar blokken was ik er niet zeker van dat ik blij was met waar dit naar toe zou gaan. Maar ik besloot vol te houden en het af te maken. Zelfs toen de top af was, was ik nog niet echt overtuigd. Pas toen ik de quilt, helemaal af, uit de wasdroger haalde, viel alles op z’n plek en nu ben ik dol op deze quilt.