100 Dagen – Week van de Vormen – Uitgelichte Quilt 5

Page Content: 

Vertaling door Marina Brito de Campos voor Quiltersgilde MQG, origineel hier.

De volgende quilt in de Week van de Vormen is een tweede hexagon quilt. Deze is van Melissa Richie van We Shall Sew. Het is de TNT (Tried New Things) Quilt, die een moderne regenboog van ‘raw edge’ geappliqueerde hexies  in de hoofdrol heeft, in een naar beneden vallend a-symmetrisch ontwerp.

Melissa heeft in 1997 al een eerste poging gedaan om te leren quilten. Maar pas in 2011, toen de moderne quilt beweging goed en wel op gang was, had zij voldoende inspiratie om haar eerste quilt af te maken. En een klein jaartje verder ontwerpt zij al haar eigen quilts. Lees hier onder de antwoorden, die zij geeft over haar inspiratie voor deze quilt van 50” x 80”.

TNT (Tried New Things) van Melissa Richie

Vraag: Wat was je inspiratie voor deze quilt?

Melissa: De inspiratie was eigenlijk de afbeelding op een t-shirt van iemand in een café. De linkerkant van het lichtblauwe t-shirt had a-symmetrische rode en witte cirkels, maar de rechterkant was leeg. Ik vond dat zo leuk! Ik heb net gedaan  alsof ik een foto van een van mijn dochters maakte en in plaats daarvan heb ik een foto van het t-shirt gemaakt. Die is goed gelukt. De kleuren inspiratie kwam van een stapel hexagonnen, die ik geruild heb. Ik heb meer dan 200 hexagonnen, dus er was meer dan genoeg om uit te kiezen. Ik vind het erg mooi om het kleuren spectrum op quilts te zien. Ik krijg er ‘blije ogen’ van. En tenslotte, was ik werkelijk geinspireerd om deze quilt te maken door de tsunami en aardbevingen in Japan in maart 2011. Er was een oproep om quilts te maken voor overlevenden en ik had het gevoel dat deze quilt een helder en esthetisch ontwerp had, dat een Japans gezin zou kunnen waarderen en van zou kunnen genieten.

Vraag: Welk deel van deze quilt heeft je voorkeur?

Melissa: Hm……Ik denk, toen ik merkte dat het beeld, dat ik in mijn hoofd had gerijpt was en er in het echt goed uit zou zien als een quilt. Dat lukt niet altijd, weet je? Maar ik ben erg tevreden met het eindresultaat.

Detail TNT quilt

Vraag: Wat heb je geleerd van het maken van deze quilt?

Melissa: Wel nu, ik heb deze quilt TNT (Tried New Things) genoemd, omdat ik nieuwe dingen heb uitgeprobeerd. Heel veel zelfs. Van alle verschillende technieken, die ik heb uitgeprobeerd, was het leren gebruiken  van de long arm machine het leukste. Persoonlijk gezien, heb ik geleerd  dat ik een beeld, dat ik in mijn hoofd heb in een korte tijd om kan zetten in een quilt. En het nog leuk vind ook. Ik moet meer quilts maken, die ik echt leuk vind, want als ik iets maak, dat ik niet echt leuk vind, heb ik minder zin het af te maken.