100 Dagen – Week van de Vormen – Uitgelichte Quilt 4

Page Content: 

Vertaling door Marina Brito de Campos voor Quiltersgilde MQG, origineel hier.

De driehoek is nu aan de beurt in onze week van de vormen. We zijn er aan gewend Half Square Triangles te zien en Flying Geese, maar dit is een nieuwe manier om driehoeken te gebruiken. Cristin Wilson noemt het haar Banner Quilt en ze werd geinspireerd door gelijksoortige quilts, die zij op Flickr had gezien. Cristin noem zichzelf ‘verslaafd’ aan lapjes en heeft deze quilt van 76” x 62” gemaakt van lapjes uit haar voorraad.

Banner Quilt door Cristin Wilson

Vraag: Wat was de inspiratie voor deze quilt?

Cristin: Het afgelopen jaar zag ik overal slingers en vlaggetjes en toen ik een babyquilt zag met een vlaggetjeslijn er dwars overheen, wilde ik heel graag een grotere versie maken voor mijn kleine jongen, die toen bijna 1 jaar was. Ik wilde, dat hij er op kon spelen, het door het huis kon slepen, het mee kon nemen naar pic-nics en het kon gebruiken bij elke activiteit, waarbij je spontaan iets zachts nodig hebt om op te zitten. Ik wilde ook stoffen uit mijn eigen voorraad gebruiken. Dus dook ik in mijn kast met lapjes en koos de meer jongensachtige stofjes.

Banner Quilt door Cristin Wilson

Vraag: Welk deel van deze quilt vind je het leukst?

Cristin: Naast de lijn met vlaggen, die op de voorkant is gestikt, is het quilten mijn favoriete deel. Ik heb het geluk dat ik de longarm machine van de plaatselijke quiltwinkel kan huren. Ik heb een patroon van Denyse Schmidt genomen en een eenvoudige krul slinger gequilt. Het was in een uur gedaan! Ik vind niet alleen het quiltwerk erg leuk, maar ook dat ik er maar een uur voor nodig had om het af te krijgen. Soms moet een mama kiezen voor snelheid en niet het precieze werk. Dat zullen velen vast met mij eens zijn!

Detail Banner Quilt van Cristin Wilson

Vraag: Wat heb je geleerd bij het maken van deze quilt?

Cristin: Ik heb geleerd, dat als je een quilt maakt, je niet altijd een traditioneel blok hoeft te naaien en dit tig keer te herhalen. In deze quilt zit niet een genaaid blok en het is nog steeds een zeer geliefde quilt, waar mijn gezin nog vele jaren van zal houden. Van het gebaande pad afwijken kan therapeutisch werken en je onverwachte resultaten opleveren. Ik ben normaal gesproken een heel precies persoon, maar bij het maken van deze vlaggetjes quilt, kon ik mijzelf daarvan bevrijden en de vlaggetjes laten vallen waar zij neer kwamen.